Nu lever Han

Lägenheten har förvandlats från kaos till ordning och jag förstår verkligen varför ordning är något bra. Kanske förnimmer jag en sådan känsla som Herren Gud måste haft då i begynnelsen då Han gav allt sin rätta plats och skapade ordning i sitt kosmos. I filmen "Bruce den allsmäktige" säger Gud (Morgan Freeman) vid ett tillfälle efter att ha städat tillsammans med Bruce att "allt som blivit smutsigt kan bli rent igen". Gud kan nog göra allt trasigt helt, ta itu med allt vårt skräp och göra oss fria! Det är i alla fall min förhoppning!

Då så mycket tid gått åt till städning så har studierna fått stå tillbaks lite under dagen men jag ska snart försöka bege mig in i Lukasevangeliets värld en stund genom kommentarläsning, himla intressant. PÅ Jesu tid fanns många regler för socialt umgänge och beröring mellan människor. Många människor ansågs orena och därför utanför gemenskapen, därför fick man ej heller beröra dem, komma i kontakt med dem. Vad gör Jesus, jo Han rör vid spetälska, delar måltidsgemenskap med syndare, väcker döda till liv. Sådan Han är så skall också vi vara! Gud önskar ingen utanför, Gud vill röra vid människor, alla människor. Hur är vi? Vill vi hjälpa en nerpissad        a-lagare upp på benen igen då Han ramlat? Är vi rädda för dem som är sjuka? Drar vi oss bort från dem som stinker eller ser sunkiga ut? Gör vi det så gör vi inte det Gud vill? Vågar vi släppa in människor genom att visa att vi vågar beröring? Om vi gör det så gör vi det Gud vill och det Gud gör!

Fick för ett par dagar sedan en gåva från kära Ulrica Stigberg som jobbar som präst på Fryshuset i Stockholm. Nyligen var hon tjänstledig därifrån under 1 års tid och jobbade på Strängnäs stift i vilket sammanhang jag fick lära känna henne genom mitt uppdrag i Svenska Kyrkans Unga. Ulrica är för mig en stor förebild, som individ och präst och det värmer att hon tillsände mig sin senaste bok.



 Gott thé ur den fina muggen som jag fick av min älskade syster Lisa på min födelsedag! Och så min Lukaskommentar med god läsning till det!

Broder Kim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0