När ljuden tystnar

Jag har under ett par dagar minimerat mitt användande av mailen samt haft telefonen avstängd. Det har varit en underbar stund av lugn och ro! Sann frihet är kanske inte att ständigt vara kontaktbar utan att få skapa sig ett rum som stundtals får vara ostört.

Kunde igår lämna in min recension av en engelsk bok om teologin hos evangelisten Lukas. Skönt det och det är nu dags att ge sig på en ny uppgift i Nyandlighetskursen.

Hösten är här och jag älskar att få sätta på mig lite tjockare kläder och njuta av ett större mörker. Jag hoppas att kunna ge mig ut i skogen snart för lite svampplockning. När jag var yngre var det något av det roligaste jag visste. Jag minns hur jag och min goda vän Frej plockade svamp i skogen för att kunna sälja till lärarna på skolan och göra oss en peng. Snacka om ekologiskt och närproducerat!

Jag längtar faktiskt efter att komma ut mer i naturen. Att få slippa höra bilarnas ljud, slippa se asfalterade gator och andas in doften av skog och mylla. Att få vara där naturen förblivit någorlunda orörd, där människan inte skövlat!

Ja vad är egentligen meningen med all skövling, all exploatering? Tänk om vi alla kunde leva lite enklare, köpa mindre massproducerat och mer lokalt och ekologiskt? Ibland funderar jag på hur luften för 200 år sedan kändes att andas. Eller för 1000 år sedan! Hur smakade maten förr i tiden innan alla avgaser, genmodifierat foder o.s.v.? När Gud gav oss jorden bad Han oss inte att skövla och misshandla den. Han bad oss att lägga den under oss och den meningen verkar ha fått många att tro att vi kan suga ut skapelsen bäst det bara går. Tänk om det istället var så att Gud ville att Hans skapelses krona, människan, med all den kunskap hon har fått och kan förkovra, med medvetenhet om gott och ont blev kallad till att vårda och gott förvalta denna underbara gåva vi fått?

Under sommaren har Emma och jag odlat en hel del här hemma på balkongen. Tomater, morötter, sallad och solros. De sista morötterna skall snart tas in. Inför nästa sommar har vi redan planer på hur och vad vi ska odla. Men först höst, vinter och vår innan det är dags!



Broder Kim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0