Vuxendagis och "Facebooks" arrogans

Lördagen den 22 oktober skriver Eskilstuna-Kuriren om en ung kvinna som genom Facebook blivit offer för en hatgrupp vars främsta syfte ter sig vara att smutskasta och kränka henne.

 

Efter tips om namnet på denna sida valde jag att besöka den och klev då rakt in genom en dörr som ledde till ett internetbaserat vuxendagis. I sidans syftesparagraf yttras att gruppen bakom den önskar varna människor för kvinnans [påstådda] planer och att syftet inte är att trycka ner kvinnan eller någon annan. Det hela ter sig då aningen motsägelsefullt när de nedsättande kommentarerna haglar i följande stycke. Varningssignalerna sänds ut med detaljerade beskrivningar av kvinnans leverne som är så specifika att de nästan ger sken av falsarium. Nej saklighet och fakta verkar inte vara gruppens metod men spekulationer och rykten desto mer.

Få av oss känner till berättelsen bakom berättelsen, men vi behöver inte känna till den för att ha rätt att reagera och säga att denna hetsjakt är både omänsklig och förkastlig. Genom ohämmat hat och ryktesspridning bygger vi en kall och destruktiv tillvaro som varken andra eller vi själva kommer må bra av att leva i. Finner vi att någon agerar brottsligt så anmäler vi till polisen, om någon beter sig illa så kan vi ta mod till oss och säga det till personen. Att agera åklagare, domare och bödel på distans genom Facebook är varken rättssäkert eller rimligt.

 

Och hur ska vi tolka det faktum att Facebook efter flertalet anmälningar och medialt ljus ännu dröjt (dröjer?) med att agera mot gruppen? Den rimligaste tolkningen ter sig vara arrogans! Att ha för få anställda för att snabbt kunna ta itu med frågor som denna visar på tydlig brist i ansvarstagande.

Att som vissa, lämna Facebook till följd av deras ständiga förändringar i layout och funktioner ter sig i mina ögon som ett ganska vagt smaksaksargument. Att däremot uttryckligen lämna till följd av deras arrogans är kanske det enda sättet att signalera att en sådan passivitet som man nu visat, och som lett till att detta vuxendagis fått fortsätta hålla låda, är både omänsklig och förkastlig.  

 

Kim B


Kommentarer
Postat av: Anonym

Mkt. bra skrivet.Jag håller med dig till fullo.

2011-10-24 @ 10:50:24
Postat av: Sara

Det gör jag med. En gång hittade jag en grupp som var en "hatagrupp" mot idrottsläraren jag hade. Nästan alla i min klass var med i den och fler på skolan. Jag blev så arg och skulle anmäla men någon annan hann före mig. Pratade med flera i min klass också som inte förstod vad de gjort fel. Ibland undrar man ju vad folk har innanför pannbenen.

2011-10-24 @ 13:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0