Storhet

Det känns stort att få äta en god middag med en god vän och få njuta av en god stund tillsammans. Jag känner mig tacksam för kvällen tillsammans med Timothy.

Jag känner mig också tacksam för tid med min familj här hemma i Eskilstuna och glädjen att Emma finns här med mig. Imorgon blir det utflykt till Hälleforsnäs för att träffa Emmas farmor!  

Jag känner mig tacksam för det goda chaiteét jag avnjutit ikväll, för den goda bok av Richard Foster jag läser, en bok som utmanar mig och får mig att fundera kring mitt liv och mina val. Jag känner glädje över att få studera teologi och lära mig.

Det finns mycket jag känner tacksamhet för och med tacksamheten följer glädje.

Samtidigt ber jag att tacksamhetens glädje hos mig skall föda blick för andra människor. Att de gåvor jag får njuta, de glädjeämnen som förgyller mitt liv inte ska göra mig introvert och leda till att jag bygger murar omkring mig utan ska göra att jag vänder mig utåt.

Jag får känslan av att vårt svenska "välfärdssamhälle" är byggt genom så många olika murar. Klassmurar, intressemurar, politiska murar, ytliga murar. Det ter sig som att vår trygghet finns i dessa yttre murar. Vi är rädda för det främmande, också jag. Tänk om Gud kan bringa trygghet i vårt inre som gör att rädslan i det yttre fördrivs. Tänk om de yttre murar som idag är våra trygghetsfaktorer imorgon är osynliga för oss och vi obehindrat kan röra oss i denna värld som Gud skapat. Gud river murar och blir den väg som leder oss i trygghet till möten med andra människor.

Tankar i natten...

Broder Kim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0