Facebookdilemma

Jag har under en tid funderat lite kring min Facebook. Jag har under senare tid haft några hundra kontakter på min vänlista. Flera av dem har jag absolut inte haft någon kontakt med på nätet på länge, än färre i verkliga livet. Jag satt mig därför ner i förrgår och skrev några reflektioner kring Facebook och kom efter det fram till beslutet att sålla bland kontakterna. Två dagar senare har vänlistan kortats ordentligt. Det har varit ganska jobbigt stundtals, tänk om någon kommer ta illa upp, tänk om någon känner sig osedd?

Några av mina anledningar...

1. Jag tror mer på få konkreta relationer än på många och abstrakta.

2. Det är lättare att rikta sin uppmärksamhet och ge av sig själv till en annan (och komma ihåg dem) om urvalet inte är enormt.

3. Jag tror att det är viktigt att bilden speglar verkligheten, och jag tror att det är bra att vara en motståndskraft mot hetsen att söka status i "många vänner".

4. Integritet är viktigt men något som blir svårt att bevara med många ytliga kontakter som hela tiden kan "se en". Livet i det lilla och konkreta sammanhanget levs djupare än livet i det stora och offentliga sammanhanget.

5. Att ha få vänner visar att var och en av dem inte bara är en i den stora massan utan någon speciell.


En dag kanske jag delar med mig av de reflektioner som till stor del hjälpte mig fram till detta beslut.

Det är idag fredag. Emma och jag har kära Amina på besök och det känns jätteskoj! Jag har nyss glatt mig åt att Amanda Fondell gick vidare i den hemskt ytliga tävlingen Idol och det är snart dags för Pott-Harry!





Broder Kim

Kommentarer
Postat av: Sara

Gillade detta inlägg väldigt mycket och jag håller med om varenda ord. Jag är glad att du behöll mig :) Hoppas du mår bra annars!

2011-10-21 @ 01:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0