Vem äger rätten att döda?

Jag läser idag på Aftonbladet att Barack Obama gett ordern som tagit Usama bin-Ladens liv (även om DNA-tester kvarstår för att säkerställa identiteten) samt att Annika Österberg slutligen blivit en fri människa.

Jag ställer mig frågorna: Vad är ett liv värt och vem har rätten att ta det ifrån en annan människa?

Om bin-Laden är skyldig till många människors död så är han givetvis en person som måste bekämpas, men är det inte bättre att ta honom levande? Kanske var det en omöjlighet att göra det, men ändå, blod på händerna, det måste kännas tungt när det är blod på den andres händer som blir skälet till att man tar livet av den!

Annika Österberg, en kvinna som för länge sedan dömdes för ett brott hon befanns skyldig till och nu avtjänat halva sitt liv i fängelse som straff. Var straffet för hårt? Finns det något straff som är tillräckligt hårt? Det är många som talar om att grova förbrytare bör få grövre straff än vad idag utdelas i Sverige, kanske tycker många att vi borde närma oss U.S.A. generellt. Själv slår mig tanken att det är lätt att säga att det bör vara si och så, att så många år är för få och att så många år till krävs för att det ska vara bra! Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att sitta fängslad en månad, än mindre 30 år som Annika Österberg!

Att slå ihjäl någon är att ta en persons liv, och varje människa som gör något sådant måste ta konsekvenserna av sitt handlande, men jag frågar mig om det inte också är att till viss del döda en människa genom att hålla den inspärrad i 30 år? Jag känner mig tom när jag föreställer mig hur det måste ha varit för Annika Österberg!

Jag tror att människan kan ta ansvar och måste ta sitt ansvar. För sitt liv och för sitt handlande...

Men jag ser också en värld som ropar på försoning, männikor som behöver förlåtelse och att återigen bli erkända som människor.

Kanske är det detta Annika Österberg nu får känna igen, jag hoppas det! Men 30 år... Det verkar vara så länge!

/kb

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0