Något ursprungligt i den urbaniserade världen

Det är fantatiskt på många sätt att bo här i Örebro. En fin lägenhet har vi, nära till skolan och nära till i princip allt vi kan tänkas behöva. Vi bor inte i själva centrum om man med det menar i själva city, men ändå så bor vi väldigt centralt. Bilarna hörs utanför, från vårt eget putshus så ser vi andra putshus. På helgerna hörs den digitaliserade musiken pumpas från de andra lägenheterna men också från vår egen.

Det finns mycket som är skönt med att vara "citybo" men i mig skapar det också en oerhörd längtan att stundtals slippa se detta "byggda", all slippa höra alla "cityljud". Många gånger längtar jag efter natur, grönska, djur (och då inte husdjur främst) och doften av skog och blomstring.

Så jag tackar Gud för att jag funnit lite "lantlighet" bara några få minuter bort från vår lägenhet. En plats där det är lite tystare, där det doftar mer naturligt, där tankarna får lite mer plats att komma fram.




"I tystanden blir du stark" är loggan för retreatgården "Berget" i Rättvik. Jag tror att det ligger mycket i det. I tystanden skapas möjlighet för oss att lyssna inåt oss själva och ta det vi finner där med oss in i samtalet med Gud, i det som är vårt böneliv.

Kim Baung

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0