Något som tar bort smärtan

Alkohol är ett slags nervgift om jag förstått det rätt. Alkohol har i historien använts som bedövningsmedel om jag förstått det rätt.

Uppenbarligen har många av oss ont och ett stort behov av bedövning.

Det är inget att fördöma eller raljera över. Hur mår vi egentligen?

Ibland slår det mig att jag själv och säkert många andra tar många beteenden och vanor för självklara. Att dricka ÄR inget konstigt. Att shoppa bort tusenlappar på slit-och-släng-varor är helt rimligt och naturligt.

Det här med kristen tro kan jag förstå föranleder människor till invändningar som: Du begränsar ditt liv och får inte göra något som är kul. Du får inte dricka, inte ha sex innan du gift dig o.s.v. Det finns vetenskapliga/rationalistiska invändningar: Finns det inte bevis så finns Han inte!

Det verkar som om vi tror att vi är helt autonoma, att vi fått hybris och tror att vi är själva Gud. Jag tror att faktum är, att vi alla väljer någon till Herre. Vi väljer vem eller vad som skall få styra vårt liv. Ofta tror vi att vi själva är denna Herre men vi missar ofta hur förslavade vi är under ideal och beteenden som vi blivit påtvingade eller tagit på oss utifrån. 

Många gör ständigt omedvetena val men har lätt att ifrågasätta andras medvetna val.

Jag vet själv hur otroligt påverkad jag är av många av de värderingar som är rådande i den värld och det sammanhang jag lever i. Jag märker hur jag tar saker och ting för självklara och naturliga utan ordentlig reflektion. 

Kanske är det konstigt att jag önskar välja Kristus till Herre, att jag försöker låta Honom vara Herre men jag tror att Han kan göra mig fri, att jag kan leva fullt ut först när jag lever i Honom. Det är behagligt att kunna bryta värderingar, ideal m.m. mot den lins som är Kristus, att låta korset pröva det jag möter. Men viktigast av allt, att låta korset pröva mig.

Vi behöver alla något som bedövar, också jag. Kanske finns dock en bättre än de vägar många av oss tar. Kanske handlar denna väg inte om bedövning utan om något annat, en väg som är en annan väg.


Kommentarer
Postat av: Stina F

Du tror att herren kan göra det fri .

Fri från vad?

Fri från synd? och vad är då synd?

är det sex före äktenskap och sprit?

Ennan annan sak jag läste i din blogg är att du vill

lägga ditt liv i guds händer, men som kristen har inte gud redan ditt liv i sina händer, men du måste göra det bästa ut av det? vill veta lite mer om dina krista värderingar.

2011-06-26 @ 16:12:10
Postat av: Kim

Tack Stina för din kommentar och dina frågor.



Jag tror att Herren kan göra mig fri från sådant som gör mig till en mindre människa, högmod, egoism, ytlighet, småsinthet och mycket annat (däribland känslor av att ibland inte duga till, känslor som drabbar de flesta). Vad synd är, är givetvis en viktig fråga och jag är rädd att många människor fastnar i en idé om att synd bara rör alkohol och sex, vilket inte är fallet. Det finns lite olika definitioner på synd men en som är väldigt träffande är att synd är att "missa målet".



Jag tänker mig också synd som något som står i vägen för min relation till Gud och mina medmänniskor.



Allt är på sitt sätt i Guds händer men Gud har gett oss en fri vilja,så att vi kan säga ja eller nej. Bara den som är fri kan älska och därför tvingar inte Gud någon att älska. När jag skriver att jag önskar lägga mitt liv i Guds händer så handlar det för mig mycket om en vilja och längtan att våga lita på Gud och överlåta mig till hans ledning.



Jag hoppas att detta var lite till svar! Du får fråga på ännu mer om du önskar!



Kim

2011-06-27 @ 07:49:21
Postat av: stina F

jag förstår vad du menar.



jag tänker på det här viset, att som du sa har gud givit oss den fria viljan, och därför har han (enligt mig själv) givit mig makten att älska.

med det fri viljan han givit, har en även givit oss friheten, friheten att älska .. så enligt mig så är vi alla fri genom vår tror till herren vår gud och den heliga Anden.



när jag samanfattar det sista du skrivit, uppfattar jag det som att man inte kan älska om man inte är "fri", och för att bli fri ska man lägga sitt liv guds händer .

Varför gav gud oss den fria viljan ?

Är det då inte så att du ska lägga din ditt liv i dina händer och lita på att gud skapa dig för att älska och missionera i guds kärlek?



p.s jag hoppas att jag inte samanfatta dig fel nu, isånna fall mer jag om ursäkt, den krista tron fascinerar mig. Jag är själv troende.



guds frid .

2011-06-27 @ 13:45:29
Postat av: Kim

Frågan är om det föreligger en skillnad mellan att lägga mitt liv i Guds händer eller att lägga mitt liv i mina händer (vilket jag tror att det ofta gör). Vi människor är ju så föränderliga och de allra flesta av oss bär nog drag av egoism och självcentrering. Att lägga sitt liv i Guds händer är att lita på Honom och att leva efter Hans vilja och att också visa sin ödmjukhet: nämligen att jag inte vet allt själv, att jag inte kan klara allt utan att jag behöver Guds hjälp och att min mänskliga vilja inte alltid är detsamma som Guds vilja.



Jag tror att endast den som är fri kan älska, men jag säger inte att bara den som är kristen är fri. Alla har fått den fria viljan och alla kan älska. Genom den fria viljan kan vi säga vårt ja till Gud och jag tror att den frihet som finns i Kristus gör oss ännu mer fria och än mer låter oss förstå kärlekens innersta väsen!



"Gud är kärlek" /1 Johannesbrevet

2011-06-27 @ 20:43:20
Postat av: Sofia - Foto, mode & personligt

skulle vara guld värt om du ville rösta på min klänning :D

http://nelly.com/se/designyourdress/?obj=R44HjzSYVkUe0tCr3vXMb8t3x4UqRNpgEgnlW60peSJbBJI25fBT&third=yes#Gallery

2011-06-27 @ 20:59:12
URL: http://smnmode.blogg.se/
Postat av: Anneli

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 4 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/june/mandag-dagens-blogg-1.html#comment

2011-06-27 @ 21:04:56
URL: http://anneliih.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0