Ifrågasätta

För att allt ska flyta på lugnt och fint är det viktigt att ingen ifrågasätter. Vilken makten än är så funkar dess tyranni bäst om ingen förstår den som tyranni. Bäst av allt är det om ingen förstår den ens som en makt. 

Vi människor skulle kunna ifrågasätta så mycket men ofta väljer vi att inte göra det. Allt det externa har blivit så självklart, det har blivit en del av oss själva och att ifrågasätta detta vore att ifrågasätta oss själva. Vi tror att vi är kungar och drottningar över marknadens utbud och vi plockar och sätter ihop vår image och livsstil bäst vi själva vill... Ja det är nog i alla fall vad vi ofta tror, men jag tror ändå att vi är ganska påverkade av själva marknaden, av den makt som vi krampaktigt ofta försöker förneka.

Hur kommer det sig att många av oss har våra garderober smällfulla av kläder? Varför säljer iPhone så bra? Varför låter vi flera liter vatten spola ur kranen för att vi ska få det exakt så kallt som vi vill ha det? Varför sprutar folk svindyr skumpa på varann?

Jag har en liten idé...

Kanske är det så att makten har oss i ett fast grepp.

Vad är det för makt? En makt som plöjer jorden och sakteliga förgör oss?

Vad behöver vi göra? Ifrågasätta!

Ifrågasätta all denna dårskap! Och främst av allt ifrågasätta våra egna beteenden och vanor.

När vi tänker efter är det så mycket som är orimligt... När jag tänker på hur jag själv lever blir jag rädd!

Nyligen fick jag veta att om alla på jorden levde på det sätt som jag gjorde så skulle det behövas minst två jordklot till. Jag var den största  miljöförstöraren av alla närvarande (genom bland annat mina konsumtionsvanor) i ett test som vi gjorde med vår konfirmandgrupp i Torshälla. 

Måste ifrågasätta mig själv!

God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0