Att kunna säga det som folk vill höra

Jag har tänkt på att det finns människor som är oerhört flitiga på att skriva blogg och också säkert har väldigt många läsare (eller "följare" som jag gissar att det ska kallas?). Jag har inte särskilt stor koll på vad dem skriver eftersom det är få personers bloggar jag läser men fenomenet fascinerar mig ändå en aning. Jag har förstått att mode och glamourliv är något som lockar till många knapptryck vilket isåfall bör oroa mig en del eftersom det inte ligger så högt upp på min intresselista!

Emma och jag diskuterade idag det nya modet där tjejer använder genomskinliga tröjor så att bh under syns (och givetvis mycket hud). Varför slösa pengar på en tröja som ingenting döljer (det kanske inte exakt är kejsarens nya kläder men det är väl banne mig ett ganska dåligt klädköp?). Söker man ett riktigt transparant plagg så är väl det mest transparanta att köra helt utan? För två år sedan hade nog många höjt på ögonbrynen åt dagens mode men om två år är det nog fullt normal klädkod att kanske köra helt off på överkroppen (vilket dock idag ännu inte är helt okej).

Jag känner mig lite som en megakonservativ surpropp här men mest är jag nog chockad.

Varför skall människor på stan kunna se vilken slags bh en tjej har på sig, vad är meningen med det? Varför skall människors kroppar visas upp för allmän beskådan? Självklart förstår jag att det nya modet för stunden leder till en möjlighet till mer bekräftelse eftersom de flesta killars blickar automatiskt drar sig till hud och kvinnliga underkläder. Men varför måste bekräftelsen ske på detta sätt? Är inte människor mer än naken hud och snygga former?

Många är emot privatiseringar av statliga företag... Jag själv är för en återprivatisering av människors kroppar! 

Det är min mening att tjejer har all rätt att själva bestämma över vilka kläder de vill ha på sig men jag tror att det finns makter som påverkar oss alla till att göra val som egentligen längst inne inte känns helt bra! Jag tror att människor i grund och botten vill ha ganska klara gränser utåt, att man inte är särskilt sugen på att visa upp sin kropp för vem som helst, men att den nya tiden skriker ut: Använd ditt yttre, du är ditt yttre! Ju snyggare desto bättre, ju naknare desto bättre! Kroppen är bara en vara bland andra!

Men jag tror inte att det var Guds syfte med att ge människan en kropp! Gud ser inte människors kroppar som varor!

Kim Baung



Kommentarer
Postat av: Sara

BRA SKRIVET KIM !

2011-07-10 @ 15:35:48
Postat av: prinsessan

du är helt sjukt bra på att skriv älskling, du hittar orden som träffar och gör allting klart. jag är utan tvekan din följare och det tänker jag fortsätta att vara ;)<3

2011-07-10 @ 16:35:11
URL: http://charlottemma.blogg.se/
Postat av: Gustav

Sis, du är en stalkare ;) alltid kloka ord på väg in med bussen in till bussen!

2011-07-11 @ 06:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0