Ljusa dagar behövs efter mörka nätter

Solljuset syns långt bort i horisonten och månen avtecknar sig högt upp på himlen. Det är brytningstid!

Det är en obehaglig känsla att vakna och känna ångesten krypa över en. Det är helt otroligt att det är så svårt att lära av sina misstag, mina misstag. Kanske måste man som människa markera och tydliggöra en brytningstid för att den verkligen ska kunna ske. Det är så lätt att förtränga nyttiga ångestkänslor, trycka dem långt tillbaks eller rationalisera. Och så helt plötsligt så sker skeenden igen, misstag går på repeat. 

Jag funderar på att stänga ner min Facebook, pröva hur livet skulle te sig. Se om det skulle göra gott eller om livet mitt skulle bli fattigare.

Det är brytningstid på gång. Efter mycket reflektion och en retreat på Berget så nådde jag beslutet att sluta i Distriksstyrelsen. Valberedningen är meddelad och jag funderar. I 5 år har jag suttit i Distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkans Unga. Dessa 5 år har gett mig så mycket och jag intalar mig att också jag kunnat bidra med något. Jag var på väg ut ur styrelsen redan för två år sedan, men en god vän höll mig kvar. Också för ett år sedan var jag på väg att lämna, men inte heller då gick det.
Fortfarande finns det mycket som drar i mig. Jag önskar att få ge ännu mer, är rädd vad det ska komma att betyda när jag lämnar ett sammanhang som under så lång tid varit en viktig beståndsdel i mítt liv. Vad ska jag göra istället? 
Men jag tror att jag måste lämna, även om det finns sådant jag inte hunnit uträtta än. Jag måste vidare, pröva något nytt, bryta upp. "Hur du än väljer så kan det nog ändå bli bra?" sa den goda prästen till mig för snart ett år sedan. Denna gång är det min intention att pröva tesen, jag tror inte att någon kan lyckas hålla kvar mig denna gång, om inte Gud själv vill det.

Jag och Emma befinner oss i Eskilstuna över jul och nyår. Julen firade vi tre dagar i rad och hur mycket jag än kan vända mig mot kommersen så är det ändå härligt att få ge och ta emot gåvor. Nyårsafton firar vi hemma hos mamma med syster och Daniel och hans tjej Elin. Det blir nog mycket trevligt. 

Det har varit ett intressant jullov hittills. Kanske dumt att kalla lektionsfria veckor för lov när plugget hänger över, men det känns gott med lite miljöombyte! 

"Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus. Över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram" /Jesaja

K  



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0