Vuxendagis och "Facebooks" arrogans
Lördagen den 22 oktober skriver Eskilstuna-Kuriren om en ung kvinna som genom Facebook blivit offer för en hatgrupp vars främsta syfte ter sig vara att smutskasta och kränka henne.
Efter tips om namnet på denna sida valde jag att besöka den och klev då rakt in genom en dörr som ledde till ett internetbaserat vuxendagis. I sidans syftesparagraf yttras att gruppen bakom den önskar varna människor för kvinnans [påstådda] planer och att syftet inte är att trycka ner kvinnan eller någon annan. Det hela ter sig då aningen motsägelsefullt när de nedsättande kommentarerna haglar i följande stycke. Varningssignalerna sänds ut med detaljerade beskrivningar av kvinnans leverne som är så specifika att de nästan ger sken av falsarium. Nej saklighet och fakta verkar inte vara gruppens metod men spekulationer och rykten desto mer.
Få av oss känner till berättelsen bakom berättelsen, men vi behöver inte känna till den för att ha rätt att reagera och säga att denna hetsjakt är både omänsklig och förkastlig. Genom ohämmat hat och ryktesspridning bygger vi en kall och destruktiv tillvaro som varken andra eller vi själva kommer må bra av att leva i. Finner vi att någon agerar brottsligt så anmäler vi till polisen, om någon beter sig illa så kan vi ta mod till oss och säga det till personen. Att agera åklagare, domare och bödel på distans genom Facebook är varken rättssäkert eller rimligt.
Och hur ska vi tolka det faktum att Facebook efter flertalet anmälningar och medialt ljus ännu dröjt (dröjer?) med att agera mot gruppen? Den rimligaste tolkningen ter sig vara arrogans! Att ha för få anställda för att snabbt kunna ta itu med frågor som denna visar på tydlig brist i ansvarstagande.
Att som vissa, lämna Facebook till följd av deras ständiga förändringar i layout och funktioner ter sig i mina ögon som ett ganska vagt smaksaksargument. Att däremot uttryckligen lämna till följd av deras arrogans är kanske det enda sättet att signalera att en sådan passivitet som man nu visat, och som lett till att detta vuxendagis fått fortsätta hålla låda, är både omänsklig och förkastlig.
Kim B
Storhet
Jag känner mig också tacksam för tid med min familj här hemma i Eskilstuna och glädjen att Emma finns här med mig. Imorgon blir det utflykt till Hälleforsnäs för att träffa Emmas farmor!
Jag känner mig tacksam för det goda chaiteét jag avnjutit ikväll, för den goda bok av Richard Foster jag läser, en bok som utmanar mig och får mig att fundera kring mitt liv och mina val. Jag känner glädje över att få studera teologi och lära mig.
Det finns mycket jag känner tacksamhet för och med tacksamheten följer glädje.
Samtidigt ber jag att tacksamhetens glädje hos mig skall föda blick för andra människor. Att de gåvor jag får njuta, de glädjeämnen som förgyller mitt liv inte ska göra mig introvert och leda till att jag bygger murar omkring mig utan ska göra att jag vänder mig utåt.
Jag får känslan av att vårt svenska "välfärdssamhälle" är byggt genom så många olika murar. Klassmurar, intressemurar, politiska murar, ytliga murar. Det ter sig som att vår trygghet finns i dessa yttre murar. Vi är rädda för det främmande, också jag. Tänk om Gud kan bringa trygghet i vårt inre som gör att rädslan i det yttre fördrivs. Tänk om de yttre murar som idag är våra trygghetsfaktorer imorgon är osynliga för oss och vi obehindrat kan röra oss i denna värld som Gud skapat. Gud river murar och blir den väg som leder oss i trygghet till möten med andra människor.
Tankar i natten...
Broder Kim
Facebookdilemma - fortsättningen
Helt plötsligt är det väldigt få statusuppdateringar att hålla koll på, ja det händer ganska lite på Facebook nuförtiden. Men jag hoppas att detta var ett gott beslut och en viss saknad är det inte mer än rimligt att känna tycker jag.
Söndag idag och jag har sovit bort väldigt många timmar. Jag skall snart sätta mig och ta itu med lite kommentarsläsning till Lukasevangeliet. Det är spännande att få dyka in i Skriften och brottas med olika frågor.
Veckan som kommer bjuder på skola, besök i Eskilstuna hos nära och kära samt en utflykt till Sigtuna för att tillsammans med andra mötas till Rikshelg för Svenska Kyrkans Unga. Det är också snart dags för Allhelgonaläger på Stiftsgården Stjärnholm och det känns skoj att anmälningar trillar in allteftersom.
Jag känner mig för tillfället lite slut på reflektioner, eller i alla fall för trött för att skriva ner dem. Jag tar mig därför lite tid med min kära att umgås och tänker sedan fortsätta min läsning av "Fri att leva enkelt" av Richard Foster, en mycket intressant bok!
So long!
Broder Kim
Facebookdilemma
Några av mina anledningar...
1. Jag tror mer på få konkreta relationer än på många och abstrakta.
2. Det är lättare att rikta sin uppmärksamhet och ge av sig själv till en annan (och komma ihåg dem) om urvalet inte är enormt.
3. Jag tror att det är viktigt att bilden speglar verkligheten, och jag tror att det är bra att vara en motståndskraft mot hetsen att söka status i "många vänner".
4. Integritet är viktigt men något som blir svårt att bevara med många ytliga kontakter som hela tiden kan "se en". Livet i det lilla och konkreta sammanhanget levs djupare än livet i det stora och offentliga sammanhanget.
5. Att ha få vänner visar att var och en av dem inte bara är en i den stora massan utan någon speciell.
En dag kanske jag delar med mig av de reflektioner som till stor del hjälpte mig fram till detta beslut.
Det är idag fredag. Emma och jag har kära Amina på besök och det känns jätteskoj! Jag har nyss glatt mig åt att Amanda Fondell gick vidare i den hemskt ytliga tävlingen Idol och det är snart dags för Pott-Harry!
Broder Kim
En stor utmaning
Efter mötet skrev jag ner några reflektioner i en anteckningsbok:
Vi står inför en oerhörd utmaning. En rörelse av människor som söker inåt och som menar att det gudomliga finns längst in i människan. Hur skall vi kyrka förkunna om den frälsning som kommer till oss utifrån? Är lösningen att sänka trösklarna, välkomna allt, ta bort de gränser som skapar "vi" och "dem" och bejaka alla andliga vägar?
Återfinns identitet i det som känns rätt eller i det Gud förklarat för rätt (vilket givetvis ofta kan sammanfalla och djupast sett alltid gör det)?
Är det frihet att vara utelämnad åt en opersonlig kraft? Om vi definieras i mötet med denna blir vi då inte opersonliga?
Om vi alla är Gud, finns det då personlighet i något annat än det kollektiva?
För oss kristna är synden det som skiljer oss från Gud. Med en förnekelse av synden så är det rimligt att tro att vi själva är Gud?
Är det inte så att kärlek kan uppstå först när det finns ett jag och ett du? Om alla är jag och jag är du, blir då inte kärleken självcentrerad och egoisitisk? Hur svårt är det att ge om det är jag som får allt? Vad händer med Jesu försoningsdöd, blir den ens möjlig eller rimlig i detta perspektiv?
Detta är bara initiala reflektioner och det finns nog en risk att jag drar lite väl snabba slutsatser. Hur som helst. Ett mycket intressant möte med en mycket intressant kvinna.
Broder Kim
du värld!
Det föll över mig idag. Det känns som om vi är indragna i en rörelse som på ytan ser ut att vara den enda vägen till lycka och välstånd, men som i sitt inre verkar flödar över av cynism och hårdhet! Min Emma visade mig igår en bild på utmärglade barn, små individer med revbenen kraftigt synliga igenom deras allt annat än kraftiga kroppar. Det var ingen vacker syn, en sida av verkligheten jag så väl vet existerar men som så ofta känns långt, långt bort från den sidan av verkligheten jag lever på. Men ändå, denna verklighet är verklig för många människor även om jag blundar för den! Lidande och brist tar sig många uttryck, undernäring, depression, dålig självkänsla. Det är helt klart ingen brist på lidande i världen. Vi alla smakar dess bittra smak emellanåt och känner hur ont det gör i oss själva! Lidande ter sig vara en del av mänskligt liv, men omsorg om varandra, och delande av detta lidande borde få vara en minst lika självklar del! Ingen har lovat mig att jag alltid ska vara lycklig här på jorden, men ändå smakar jag många gånger lyckan! Jag tar emot den med öppen famn och vill gärna att andra ska dela den med mig! Det är inte alls lika lätt att be människor dela lidandet med mig! Visst är det så att många av oss har lärt oss att vi ska vara starka? Att vi ska prestera, vara duktiga? Ser vi inte upp till de människor som alltid verkar vara fulla av energi och som gång på gång presterar framgång? Våra egna tillkortakommanden skäms vi för, gör oss förbannade på oss själva eftersom vår egen kraft inte räckt lika långt! Vi vill helt enkelt vara framgångsrika och det ofta enligt det mönster som någon annan satt upp för vad framgång är!
Men dem som inte orkar le längre då? Dem som helt enkelt inte är sådär överlyckliga som dem blivit åtsagda att vara? Skall de i sin ensamhet bära det lidande som andra skyr som elden? Alla av oss smakar lidande, men vi kan välja att bära det tillsammans! Alla kommer inte vilja vara med i delandet, men många längtar nog efter någon mer som är bruten! Tänk att få gråta ut hos någon annan, att våga släppa masken och våga vara bruten, att få höra: Jag vet!
I brutna hjärtan kan Gud komma in, i brutna hjärtan kan människor komma in!
Vår brist, vår sorg, vår brustenhet skapar ingång och plats i hjärtat för den stora Kärleken! Gud kan ta plats i vårt sargade hjärta! Jesus gick till de svaga, de utstötta, de lidande. När Gud får bo i vårt hjärta kommer där också bo en längtan efter att göra det Han gör! Lindra lidande och finnas med! Gud flyr inte! Om vi flyr andra människors lidande flyr vi samtidigt oss själva!
Någon sa en gång: Gör som Gud: Bli människa!
Vad innebär det att vara människa i denna så ofta cyniska och kalla värld?
Kanske kan det vara att säga nej till de krafter som skapar distans mellan oss själva och lidandet och samtidigt försöka avkläda dem deras, till det yttre vackra ansikte och visa upp vilka de egentligen är?
Broder Kim
Att välja ett annorlunda liv för att vara sig själv
Många är dem som bekänt sig som kristna och av människor i sin närhet fått fundersamma blickar riktade mot sig och frågor uttryckande främlingsskap.
För många år sedan pratade jag med en kvinna som jobbar inom kyrkan och som berättade att en vännina till henne uttryckt: "Vad skönt, du är ju precis som vilken annan vanlig människa som helst. Du dricker och svär o.s.v." Kanske återger jag inte citatet helt korrekt men det återspeglar ändock andan i det som jag uppfattade det. Personen hade förväntat sig att denna kyrkans kvinna skulle vara annorlunda, något som säkert skrämde henne, men till sin [glada] förvåning upptäckte hon en jämlike, någon som levde sitt liv ungefär som hon själv, trots att denna person bekände sig som kristen! Det som för oss människor är främmande skrämmer oss ofta (själv var jag oerhört rädd för färgade människor som barn) men samtidigt så lockar det oss till nyfikenhet, allt är inte likriktat, det finns olikhet, det finns människor som inte lever precis som jag. Frågan är om Jesus kallar oss bort från att vara jämlikar? Troligtvis inte! Kallar Han oss till att uppfatta oss som bättre än andra? Nej, högmod är en mycket destruktiv kraft och aktivitet! Kallar Han oss till att vara annorlunda? Både JA och NEJ! Han kallar oss att vara annorlunda från världen, men samtidigt kallar Han oss att vara människor, sanna människor, de vi innerst inne längtar efter att vara!
Ett stort och i mänsklig kraft (och ur mänsklig rädsla sprunget) stort projekt inom många församlingar idag verkar vara att sänka trösklarna. För många år sedan fick jag lyssna på hur två kyrkliga medarbetare med emfas menade att det är av yttersta vikt att ha låga trösklar för att människor ska våga kliva innanför kyrkans portar. Därför: Som mest en trosfärgad sång under förmiddagssången, inte mer, det måste jag väl förstå? Taktiken var att sakta men säkert få människor att till slut vilja komma på familjegudstjänsten. Tanken var god, men ter sig fortfarande främmande för mig! Människor är säkert ofta rädda inför vad de ska möta när det väl kliver in i "kyrkans värld" men kan det inte vara så att dem faktiskt känner en viss besvikelse när världen där innanför kyrkporten ser precis likadan ut som världen utanför? För en tid sedan samtalade jag med en ung tjej som blivit aktiv inom kyrkan. Hon menade att hon inte skulle vilja ta med sig en [icke-kyrklig] vän till ungdomsgruppen eftersom det mesta man gör där är att käka pizza, pyssla... och rent allmänt inte tala om Gud.
Jag minns så många gånger jag själv sagt i mötet med människor: "Det enda vi gör är inte bara att läsa Bibeln och sitta och be" som om det är tvunget att erkänna dessa två "sysselsättningar" som något tråkigt så att människor vill komma. Tänk om jag istället sagt: Att läsa Bibeln och be är måhända inte det enda vi gör, men vi gör det och det är viktigt för mig att få göra det, kom med och se hur det är! Kanske skulle människor upplevt mig som wacko men kanske skulle de också tilltalas av min glädje att ta del i det för dem annorlunda. För det annorlunda skapar som sagt nyfikenhet. Vad finns det för lockelse i att komma till ett sammanhang som promotas som en spegelbild av det som ungdomar (eller för den delen vuxna) redan upplevt, bara att den sker innanför andra väggar, i en byggnad som har en klocka i ett torn?
Vad jag själv önskar i mötet med kyrkans folk är inte en präktig självrättfärdighet där alla som inte lyckas leva upp till de krav som dess sammanhang ställer, bedöms som hemska syndare av dessa. Jag tror mig behöva möta ödmjuka människor som lyckats bryta med världens herravälde över dem, om så bara lite grann, för att själv bli inspirerad till att våga!
Kanske har fler än jag upplevt känslan av att det världen har att erbjuda inte räcker till? En önskan om att våga begära skilsmässa med världen för att få smaka något större! Hur lätt blir det när den kristne känns igen som någon som lever på världens premisser och efter dess uppsatta ideal, normer och beteendemönster? Vad finns det för något större att längta efter om annorlundahet inte existerar utan den likriktning som finns i världen också råder i kyrkan? Är det i princip bara klocktornet och inredningen som är skillnaden så är det väl ändå lättast att stanna i världen? Hur vore det om vi mötte människor som inte bara lever sina liv i en miljö med annorlunda inredning utan som också i sitt inre har fått en annan inredning och i sitt liv en annan inriktning? Det är ju nämligen en skillnad mellan likriktning och inriktning. Om Jesus hade varit precis som alla andra hade människor då varit särskilt intresserade av att lyssna på Honom? Hade människor då valt att ge sina liv till Honom och varit beredda att gå i döden för Honom?
Det är något annorlunda med Jesus och jag tror att just detta annorlunda lockar människor eftersom det talar till dem vi innerst inne är. Våra sanna jag som söker sitt sanna vara och känner besvikelse mot världen som kom med så vackra, men ack så tomma löften.
Det berättas om Polykarpos som var biskop i Smyrna i början av det andra århundradet att när han blev beordrad att förneka sin tro på Kristus (de kristna sågs som upprorsmakare eftersom de vägrade offra till den romerska kejsaren av trohet till Kristus) ifall han inte ville bli levande bränd på bål! På detta sägs Polykarpos ha svarat:
Jag har i åttiosex år tjänat Kristus och Han har aldrig svikit mig, så varför skall nu jag svika Honom?
De romerska myndigheterna försökte stävja den kristna rörelsens expansion genom att blodigt avrätta dem som inte förnekade sin tro. Effekten blev den motsatta. Människor strömmade till denna rörelse i vilken de fanns människor som var beredda att gå i döden för sin Mästare! Någon sa en gång: "Martyrernas blod är kyrkans utsäde".
Den tro vi lever i finns det fog för att vara stolt över och att stå upp för! I ett samhälle där trohet allt mer ses som något negativt (vem har inte hört reklamen: Vill du vara otrogen?) så kan kristnas trohet till sin Mästare bli ett levande vittnesbörd på att det finns något större... Något som människor varit beredda att gå i döden för! En man som själv gick i döden, av kärlek till människor!
Broder Kim
Mitt liv i dina händer
Boken heter Mitt liv i dina händer. Den är skriven av karmelitbrodern Wilfrid Stinissen och handlar om överlåtelse. Överlåtelse presenteras i boken som att lämna sig själv till Guds vilja, vilket sker i flera steg för att Gud slutligen skall kunna bli den som handlar i människan.
Jag läste någon gång i en annan bok att av de tre löften som munken avger då han för resten av livet stiger in i en klosterorden (fattigdom, kyskhet och lydnad) så är det just lydnaden som är det svåraste (inte kyskheten som många av oss säkert skulle gissa) att leva med. Tänker jag efter så ter sig detta ganska snabbt rimligt för mig. Vem minns inte hur det var att som barn vara tvungen att lyda sina föräldrar när de sade nej till något man så gärna ville? Hur många av oss idag känner oss inte främmande för att låta någon annans vilja än vår egen få styra allt i vårt liv? (kanske är just detta något av det mest avskräckande vad gäller att vara fängelseintern). Vi vill så oerhört mycket vi människor och ofta styrs vi (vilket Stinissen påpekar) av våra impulser kring vad vi för tillfället behöver för vår lycka. Jag vet själv att jag många gånger känt ett tryckande behov av att få nå frid och lycka genom att köpa något jag anser mig behöva. Men tänk att vad jag än köper så är detta något förgängligt. Tingen och skapelsen vittnar om Gud, men är inte Gud, och ändå tillber vi dem så ofta (för hur stor är egentligen skillnaden mellan "dansen kring guldkalven" och den överväldigande euforin över vårt senaste klädinköp?).
Stinissen berättar att han en gång frågade en vän om Gud har en vilja för allt, även de minsta ting? Vännens svar kom omedelbart: - Självklart! Annars skulle lydnaden inte ha någon mening! (s.65)
Guds vilja kan vi alltid söka. Om han ser och bryr sig om varje människa på denna jord (varje en av flera miljarder) så bryr han sig också om alla de många val vi gör i våra liv.
Stinissen ger på sidan 86 i sin bok en god anledning till varför det är gott att låta sin egen vilja stå tillbaks och låta Guds vilja ske istället: Så länge jag autonomt fattar beslut blir allt som händer jag-centrerat och märkt av jagets begränsningar.
Att vi själva tror att vi alltid vet bäst är en rimlig konsekvens av den kulturanda som drivit oss till att tro att vi i oss själva är det högsta bästa, jordens mittpunkt och vårt livs Gud.
Men vi är ju ganska små vi människor. Det liv vi fått har någon annan gett oss. I första ledet bakåt våra föräldrar men längst tillbaks den Någon som är större än oss själva. Om Gud är kärlek och Gud vill oss väl så är det troligt att Han vet vad som är bäst för oss och vad som kommer ge oss lycka och ett gott liv.
Det kan låta som en floskel men Gud har en vilja för vårt liv.
Kanske är den viktigaste viljan, viljan att lägga sin egen vilja under Guds vilja!
På bokens inre pärm är skriven en vacker bön av Broder Charles av Jesus (1858-1916) som Stinissen återkommer till flera gånger i boken och som jag här slutligen vill återge:
Fader,
jag överlämnar mig åt dig,
gör med mig vad du vill.
Vad du än gör med mig
tackar jag dig.
Jag är redo till allt.
Må bara din vilja ske med mig
och allt du skapat;
jag önskar ingenting annat, min Gud.
Jag lägger mitt liv i dina händer,
jag ger dig det, min Gud,
med all mitt hjärtas kärlek,
för jag älskar dig,
och det är ett behov för mig
att få ge mig,
att få överlämna mig i dina händer,
utan förbehåll,
med en oändlig förtröstan,
ty du är min Fader.
Frid i natten önskar broder Kim